loading...
نجات زندگي
فاطمه زنگانه بازدید : 8 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

 

 

 

 

 

 آب در فرهنگ شیعه یادآور حماسه ای بزرگ است. گویا حماسه عاشورا می بایست درخاص ترین شرایط زیست محیطی واقع شود تا با ماندگاری اش کام تشنه انسان ها را در تمامی ادوار به آب حیات حق اندیشی سیراب نماید. گویا آبِ گوارای طبیعت مأمور موج آفرینی یاد و نام حضرت اباعبدالله الحسینع و یاران آن امام عزیز گردید تا دریای خروشان قلوب شیعه تا قیامت پایدار بماند. 

 

 

فاطمه زنگانه بازدید : 14 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

هر سال 22 مارس مطابق با دوم فروردین «روز

جهانی آب» نامیده می شود. برای بزرگ داشت این روز مجمع عمومی سازمان ملل متحد دهه ی 2005 تا 2015 را به عنوان دهه بین المللی «آب برای زندگی» نام گذاری کرد. از جمله موضوعات مورد توجه در اجلاس ویژه ی این اقدام، طرح مسأله ی مشارکت زنان در فعالیت های توسعه ی آبی بود. شعار روز جهانی آب در سال 2007 به منظور جلوگیری از هدر رفتن آب و استفاده بهینه از منابع آبی، «غلبه برکم آبی» نام گذاری شد.

 

فاطمه زنگانه بازدید : 8 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

کل موجودی آب در سیاره ما که تحت نام هیدروسفر طبقه بندی گردیده است، حدود 000/380/1 کیلومتر مکعب است. قریب 97% از این مقدار، آب اقیانوس ها را تشکیل می دهد که به علت املاح زیاد قابل بهره برداری همگانی نیست.

 

2% نیز شامل یخ های قطبی و مجموعه های یخی است که هنوز مورد استفاده ی بشر قرار نگرفته است. کمتر از 1% از مجموع آب های موجود در جهان برای انسان، جانوران و گیاهان قابل استفاده است.[9]

 

بحران آلودگی آب نیز متوجه همین 1% آب مصرفی است؛ از این رو بهینه سازی مصرف آب اهمیت ویژه ای دارد. گذشته از بی آبی که به صورت منجمد در مناطق قطبی یا یخچال های کوهستانی، رودخانه ها، دریاها، اقیانوس ها و آب های زیرزمینی در بیوسفر وجود دارد، مهم ترین منبع تأمین آب در مناطق مختلف کره زمین، آبی است که از طریق عوامل اقلیمی؛ نظیر: برف، شبنم، مه، رطوبت نسبی اتمسفر و باران در سطح زمین تأمین می شود و برای گیاهان و موجودات زنده دارای اثرات بسیار حیاتی است.

 

مهم ترین ویژگی بارش به صورت برف آن است که این منبع آبی می تواند برای مدت بیشتری باقی بماند و با ذوب شدن تدریجی آب را برای مدت بیشتری در یک منطقه تأمین نماید.[10]

 

در عمق زیاد خشک ترین بیابان ها، مقدار کمی آب وجود دارد که با حفر چاه عمیق قابل دسترسی است.

فاطمه زنگانه بازدید : 12 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

 

 

 

جمله ی معروف «هرجا آب باشد، حیات ولو به 

 

 

 

 صورت باکتری امکان پذیر است»، وابستگی عمیق این دو مقوله را به یکدیگر نشان می دهد.

این سؤال همواره مطرح است که آیا حیات در سایر کرات که یکی از صورت های آب در آن جا یافت می شود نیز وجود دارد؟!

 

به نظر برخی محققین حدود دو کیلومتر زیر سطح مریخ آب مایع وجود دارد و شانس وجود حیات در این اکوسیستم مریخی! به هیچ عنوان کم تر از زمین نمی باشد.[6]

 

دانشمندان یکی از علل انقراض دایناسورها را از بین رفتن مناطق کم عمق و وسیع ساحلی می دانند؛ زیرا رشد خارق العاده ی این موجودات گاه تا 30 متر طول و 12 متر ارتفاع و 50 تن وزن باعث می شود که از آب برای خنک شدن و کاهش وزن خود استفاده کنند موجودات در آب سبک تر می شوند. با از بین رفتن زیست گاه مطلوب دایناسورها، نسل این موجودات نیز منقرض گردید.[7]

 

حدود سه چهارم سطح کره زمین را آب پوشانده است. قسمت اعظم ساختار گیاهی و جانوری را آب تشکیل می دهد. 60% وزن بدن انسان بالغ متشکل از آب است. اثرات نامطلوب تشنگی بر بدن انسان، بیش از گرسنگی است.[8]

آب

فاطمه زنگانه بازدید : 6 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

از جمله خواص منحصر به فرد آب، آن است که زندگی بدون آن

 امکان ندارد، و به دلیل حلاّل بودن برای بسیاری از مواد، واسطه ی اساسی در انتقال مواد مغذی و فضولات حاصل از فرایندهای زیستی به شمار می آید.[2]

 

«آب را در لغت چنین گفته اند: مایعی است شفاف، بی طعم و بی بو که از دو عنصر اکسیژن و هیدروژن تشکیل شده است H2O».[3]

 

«در زبان عربی از آن تعبیر به ماء می کنند. اصل آن مَوَه بر وزن فَعَل است. واو مفتوح قلب به الف شده ماه و چون حرف الف و هاء هر دو خفیّ است، هاء را به نظیرش که همزه باشد، قلب کردند و به ماء تبدیل شد. جمع آن میاه است».[4]

 

مفهوم آب برای هر انسانی از بدیهیّات به شمار می آید و در علوم و فنون گوناگون نقش متفاوت دارد. بسیاری از فعّالیّت های روزانه به کمک آب انجام پذیر است. کارکردهای فقهی آن نیز در شریعت ما جایگاه مخصوصی دارد.

 

آب در علوم گوناگون فیزیک، شیمی، عمران آب، هیدرولوژی آب شناسی، ژئوهیدرولوژی آب شناسی زیر زمینی، لیمنولوژی نوشاب شناسی، کرایولوژی یخ شناسی، پوتامولوژی رود شناسی، هیدرومتری آب سنجی، جغرافیا و ... موضوع اصلی است.

 

«آب تنها ماده طبیعی در کره زمین است که به طور طبیعی به سه حالت: جامد، مایع و گاز بخار یافت می شود. آب خالص تقریباً بو، مزه و رنگ ندارد»

فاطمه زنگانه بازدید : 5 دوشنبه 02 اردیبهشت 1392 نظرات (0)

در حال حاضر ۴/ ۱ ميليارد انسان از دسترسي به آب سالم محرومند و در عين حال نيمي از جمعيت جهان از فقدان تاسيسات بهداشتي (فاضلاب) در رنج هستند. در عين حال توسعه تاسيسات جديد با توجه به روند رو به رشد جمعيت پاسخگو نيست.

در برخي كشورها به ويژه كشورهاي كمتر توسعه‌يافته تامين آب بر دوش زنان خانواده است. هنگامي كه در منزل، آب مهيا نيست، سختي تهيه آن به گونه‌اي عمده به دوش زنان است. در مناطق روستايي آسيا، در 30 درصد از خانواده‌ها زنان مسوول مهيا كردن آب هستند در حالي كه اين رقم براي مردان 13 درصد است. براي مثال در مناطق روستايي هندوستان زنان معمولا تهيه‌كنندگان آب براي 48 درصد از خانواده‌ها هستند در حالي كه اين درصد براي مردان فقط شش است.


در كنار آن توسعه توجهات و احترام به ارزش آب و محيط زيست از اهميت نهادينه‌تري برخوردار است. براي دهه‌هاي زيادي بشر غيرمسوولانه از محيط زيست بهره برده و بيش از نياز، منابع را مورد استفاده قرار داده است و در راستاي تخريب و كاهش كيفيت منابع آب گام برداشته است. كاهش و كمبود توليدات كشاورزي از عواقب سوء بحران آب است.

فاطمه زنگانه بازدید : 7 سه شنبه 27 فروردین 1392 نظرات (0)

 

 

خشكی و خشكسالی با وجود شباهت های زیادی مترادف نیست . خشكی از ویژگی های بارز اقلیمی نواحی خشك و نیمه خشك دلالت برشرایطی دارد كه میانگین بارش یا آب قابل دسترس ،كم باشد درحالی كه خشكسالی در هر منطقه ای و با هرنوع آب وهوایی می تواند روی دهد . 
خشكسالی ویژگی بازگشت و طبیعی اقلیم است و به تقریب در تمامی رژیم های اقلیمی رخ می دهد این پدیده ،علاوه بر مناطق با بارندگی كم ، در مناطق مرطوب نیز اتفاق می افتد بنابراین خشكسالی بر خلاف خشكی كه یك خصومت دایمی است و به مناطق با بارش كم محدود می شود یك ناهنجاری موقت است . 
خشكسالی به دوره یی از زمان اطلاق می شود كه عرضه ی رطوبت در آن زمان در سطح مشخص كم تر از حد انتظار شرایط معمول آب وهوایی باشد و به طور كلی خشكسالی را از نظر جوی ، هیدولوژی و كشاورزی مورد بحث قرار می دهند وبعضی نیز اصطلاح خشكی از نظر جامعه شناسی را معرفی كرده اند كه در آن آب در مقابل استحصال كم تر ازحد مورد انتظار برای فعالیت های اقتصادی و اجتماعی می باشد . بطور كلی خشكسالی از دو جزء تشكیل شده است : 
جزء آب وهوایی كه منجر به كاهش بارش و آب قابل استحصال می شود و جزء تقاضا برای مصرف آب به طور معمول دربرخورد با پدیده ی خشكسالی ، عمده فعالیت در جزء دوم ، یعنی كاهش تقاضا برای مصرف متمركز می شود .ك با این حال اگر چه برنامه ریزی ها برای مواجه شدن با پدیده ی خشكسالی می تواند تا حد زیادی موثر باشد اما قبل از هر گونه برنامه ریزی باید مشكل های اساسی كه مانع اجرای فعالیت مورد نظر می شود را شناسایی كرد . 
بدون شك ، خشكسالی به عنوان یك پدیده ی آب وهوایی ممكن است هراز چند گاهی رخ دهد . اما آیا در طول دوره های خشكسالی گذشته به دنبال برنامه ریزی مدونی بوده ایم 
سال گذشته به جهت ریزش ناكافی باران در ده ها شهر ایران ، همدان نیز دچار مشكلات زیادی گردید كه هموطنان ما با جیره بندی آب روبه رو شدند و سد اكباتان دیگر جوابگوی آب مورد نیار مردم نبود . زیرا در شهر پر جمعیتی مثل همدان داشتن تنها یك سد مسلماً نمی تواند پاسخگوی نیاز آب مردم باشد و به دلیل كمبود بارندگی ،میزان تولید نیروگاه های برق آبی كه حدود 10 درصد از برق تولیدی كشور را تامین می كنند به نصف كاهش یافته است . 
در پی كاهش بارندگی و بروز خشكسالی و خشك شدن قنات ها در مناطق خشك و افت شدید آبدهی چاه ها نماز باران در برخی شهرها ، اقامه شد . ایران در فاصله سالهای 1377 تا1381 یك دوره خشكسالی را پشت سر گذاشته كه خسارات زیادی رابه خصوص در بخش كشاورزی به جا گذاشت وآب آشامیدنی برخی شهرها ازجمله همدان سهمیه بندی شد .دوره خشكسالی درایران معمولاً پنج تا هفت ساله است .براساس روند چهل ساله اخیر سال گذشته نباید خشكسالی پدید می آمد درحالی كه در نیمی از چهل اخیر شاهد خشكسالی بوده است .

فاطمه زنگانه بازدید : 15 سه شنبه 27 فروردین 1392 نظرات (0)

جلوگيري از هدررفت آب از جمله مواردي است كه به صورت يك احساس مشترك در همه انسان ها وجود دارد، اما اغلب خود را درگير اين مسئله نمي كنند و حاضر نيستند تغييري در زندگي روزمره خود ايجاد كنند. خانه يكي از محل هاي صرفه جويي آب است.
صرفه جويي آب در منازل در وهله اول ممكن است بي اهميت به نظر برسد، ولي كساني كه با دشواري هاي كمبود آب آشنا هستند، مي دانند كه اگر هر مشترك بتواند نقشي هرچند اندك در صرفه جويي آب ايفا كند، با توجه به تعداد زياد مشتركان، درنهايت مقدار زيادي آب صرفه جويي خواهد شد.
شرايط و فضاي زندگي افراد متفاوت است. مسلما راهكار و صرفه جويي در آب را هر كس مي داند و تلاش مي كند روش صرفه جويي و استفاده درست را پيدا كند. راه هاي صرفه جويي بسيار متنوع است: 

تعداد صفحات : 2

درباره ما
Profile Pic
سلام.خيلي خوش اومدين وبلاگي با عوان نجات آب يا نجات زندگي است كه بحران آب رو براتون بيان كرده و راه هاي صرفه جويي را به شما آموزش داده همچنين كارامد هاي ديگه اي از آب مثل آب درماني هم براتون گذاشته . اميدوارم مطالب مورد پسند شما عزيزان باشه.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    نظرسنجی
    نظر شما در مورد مطالب چيست؟
    آمار سایت
  • کل مطالب : 20
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 0
  • آی پی دیروز : 15
  • بازدید امروز : 1
  • باردید دیروز : 15
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 16
  • بازدید ماه : 16
  • بازدید سال : 63
  • بازدید کلی : 619